بسته به سن کودکمان، احتمال بروز حساسیت و شدت علائم، راه‌های مختلفی برای تقویت بدن کودک در برابر حساسیت فصلی وجود دارد. مهم‌ترین نکته در تقویت بدن کودک، آگاهی ما از عوامل حساسیت‌زاست. علائم حساسیت در برخی از کودکان با دوری از عوامل حساسیت‌زا بهبود می‌یابد.

اگر گرده‌افشانی گیاهان در فصل بهار علائم حساسیت در کودک را تشدید می‌کند، بهتر است پنجره‌ها را ببندیم، برای تهویه هوا از هواکش استفاده کنیم، در صبح و شب که گرده‌افشانی بالاست در خانه بمانیم. زمانی که کودکمان بیرون از خانه بازی کرد برای جلوگیری از بروز حساسیت دست‌هایش را بشوییم، لباس‌هایش را عوض کنیم یا او را به حمام ببریم.

سیستم ایمنی کودکمان به طور کامل بالغ نشده است، همواره نسبت به تقویت بدن کودک هوشیار باشیم.

حتی اگر کودکمان در سال‌های اول زندگی هیچ نشانه‌ای از حساسیت از خود بروز نداده، باید دقت کنیم که سیستم ایمنی بدن او هنوز به طور کامل بالغ نشده است و احتمال تغییر و رشد ناصحیح سیستم ایمنی همچنان وجود دارد. در خانواده‌هایی که حساسیت فصلی بین والدین متداول است، باید توجه ویژه‌ای به تقویت بدن کودک در برابر حساسیت شود.

یک راه برای تقویت بدن کودک در برابر حساسیت، دقت در پاکیزگی هوای اطراف کودکمان است. به این منظور باید هوشیار باشیم که کودک در محیطی مملو از دود سیگار قرار نگیرد، زیرا دود سیگار با تحریک ریه، کودک را در معرض بیماری‌های جدی مانند آسم قرار می‌دهد.

برای تقویت بدن کودک در برابر حساسیت فصلی می‌توانیم از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنیم.

تاثیر مواد غذایی در درمان حساسیت ثابت نشده است، ولی برای بهبود سلامت کلی بدن و تقویت بدن کودک می‌توان از مواد غذایی مختلفی بهره برد. این مواد غذایی با تامین ویتامین‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز بدن ممکن است موجب تقویت بدن کودک در برابر حساسیت نیز شوند. به این منظور نباید از خوراکی‌های زیر غافل شویم:

پیاز، فلفل، جعفری و انواع توت حاوی کوئرستین هستند. کوئرستین از مواد شیمیایی گیاهی است که موجب کاهش آزادسازی هیستامین در بدن می‌شود. هیستامین پاسخ بدن در برابر عوامل حساسیت‌زا است.

کیوی و مرکبات سرشار از ویتامین C هستند و موجب جلوگیری از ترشح هیستامین در بدن می‌شوند.

آناناس حاوی آنزیمی به نام بروملین است. بروملین سوزش و ناراحتی در بیماری‌های حساسیتی مانند آسم را کاهش می‌دهد.

ماهی تن و سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. امگا ۳ می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند.

کفیر یک نوشیدنی لبنی سرشار از پروبیوتیک است. این نوشیدنی به حفظ باکتری‌های مفیدی که در روده زندگی می‌کنند، کمک می‌کند. این باکتری‌ها موجب جلوگیری و حتی درمان حساسیت فصلی می‌شوند. ترشی به خصوص ترشی کلم نیز سرشار از پروبیوتیک هستند.

روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. شواهد نشان داده‌اند کودکانی که بیشتر ماهی می‌خورند، کمتر دچار آسم می‌شوند.

ترکیب خاص پودر شیر غنی شده آپتاکید برای تقویت سیستم ایمنی کودک مفید است.

در بالا اهمیت اسیدهای چرب امگا ۳ و پروبیوتیک برای تقویت سیستم ایمنی کودک بیان شد. پودر شیر غنی شده آپتاکید حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، پره بیوتیک است. پره بیوتیک با کمک به رشد پروبیوتیک‌ها باعث افزایش سلامت روده و بهبود عملکرد سیستم گوارش کودک می‌شود. بدین ترتیب با تقویت سیستم ایمنی کودکمان می‌توانیم او را از حساسیت‌های فصلی حفظ کنیم.

اگر تمایل به مطالعه مطالب بیشتری در خصوص کودکان دارید به این لینک مراجعه کنید.